Hva skal til for å få bedre plassering i søkemotorer?
Som de aller fleste har fått med seg er organiske søkposisjoner et av de viktigste besøkskildene til bedriftssider.
Ved å ha innholdsrik og nyttig informasjon om dine tjenester økes sjansen til å vises som søkresultat. Det holder ikke lenger med korte setninger og et bilde for å kunne komme på første siden. Det er videre veldig viktig med informasjonsveiledning til søkemotorer kalt rich snippets. Disse er koder som forklarer til søkemotorer bl.a. hva siden handler om (Artikkel, Blogposting osv.), hvor den ligger og andre tilleggsinformasjon.
Så hvem får 1. plassen?
Det korte svaret er: Den som gir mest relevant informasjon til søket som er utført.
Bilder og helhet vil være viktig, og videre vil tilbakelinker og interne linker veie opp.
Forskjellige ord har forskjellige vanskelighetsgrader til plassering, ut i fra konkurranse og likhet med andre.
Desto flere søkere som klikker på din side, jo høyere er sjansen for å rykke opp i posisjon. Det vil altså være viktig å ha fristende og svarende
informasjon til søket.
Hva er sitelinks – Flere linker ved søk
Hvis første posisjonen er totalt dominert av en side, altså ingen andre er i nærheten til innholdskvalitet, får man mulighet til å
få noe som heter SITELINKS.
Sitelinks er markering av flere resultater fra samme webside og kan presentere alt fra 2 til 10 ekstra resultater ved søk.
Det vil i praksis si at man får maksimalt de første 10 resultatene og klikkfrekvens øker med opptil 70%!
Hvis søkeboks meta er riktig innført, får man ved 10 sitelinks mulighet til å få søkeboks vist i Google.